Bevroren fruit gezond?

Op de eerste plaats is fruit eten natuurlijk altijd gezond.
Bevroren of niet, fruit is fruit. Maar, er is wel degelijk verschil tussen vers fruit en ingevroren fruit. Ingevroren fruit bezit vaak minder voedingswaarden en vitaminen dan vers fruit. Hoe erg dit is, ligt aan de invriesmethode. Als fruit normaal (zoals thuis in onze vriezer) wordt ingevroren, ontstaan er grote ijskristallen in ons fruit. Deze kristallen maken de fruitcellen stuk waardoor de cellen verdwijnen. Door dit proces verliest fruit, naast smaak, voedingsstoffen en vitaminen.

Asja's blog

Shockvriezen
Maar, een meer moderne manier van invriezen verkleint de schade: shockvriezen. Bij deze methode wordt fruit een korte tijd blootgesteld aan extreem lage temperaturen (ongeveer -40 graden) waardoor ijskristallen geen kans krijgen om te ontstaan. In plaats daarvan ontstaan er minuscule kristallen die de fruitcellen niet beschadigen. Hierdoor behoudt het fruit zijn voedingswaarden en vitaminen bijna volledig.

Kortom: fruit kan beter niet ingevroren worden, maar als het dan toch moet, dan het liefst shockgevroren. Gelukkig voor ons zijn de meeste fruit- en groentesoorten in het diepvriesschap op deze manier geconserveerd. Blijf toch altijd op de ingrediëntenlijst letten of er geen toevoegingen inzitten zoals E-nummers en toegevoegde suiker.

TIP!
Let daarbij altijd op of jouw fruit seizoensfruit is. Seizoensfruit bevat namelijk altijd de optimale hoeveelheid voedingsstoffen en vitaminen versus fruit van buiten het seizoen. En vers fruit verdient uiteraard altijd de voorkeur!

Asja Tsachigova
Asja is voedingsdeskundige en heeft meerdere boeken geschreven waaronder De Levensstijl Methode. Zij bracht onlangs haar nieuwste boek uit : Gezonde Taarten

This entry was posted in Geen categorie. Bookmark the permalink.

Comments are closed.